פניה למוקד מוקד נגישות

סיכום ישיבה חמישית - ועדת חינוך אזורית - מ.א. מגילות ים המלח ישיבה מיום 30/4/20, ו' באייר תש"פ

משתתפים:

 פרחית אלדן, רביב צחי, עמית וייס, אפי מושקטו, סוזי שלו, טלי מוסקל, אריה כהן ורונן בר-אברהם (יו"רים).

 

מהלך הישיבה:

אריה מסר בתחילת הישיבה מספר עדכונים:

  • מעדכן על מותו הפתאומי של ליאו ויניק, חניך במכינת "מלח הארץ" במצפה שלם. החניך היה פעיל מאד בהתנדבויות שונות ביישובים, וזו אבדה גדולה קודם כל למשפחתו, לחבריו, למכינה, ליישוב ובכלל לנו כקהילה. היישוב וצוות המועצה עומד בקשר עם המשפחה באופן רציף מאז היוודא דבר מותו. יהי זכרו ברוך.
  • המועצה בקשר עם מרכז המוצעות האזוריות וגם עם מרכז השלטון המקומי באשר לפתיחה המדורגת של מערכת החינוך. ההנחיות הן דינמיות ומשתנות כל הזמן. הדבר משליך על פתיחת הגנים וכן הפתיחה המדורגת של כיתות א' – ג' בבי"ס יסודי מגילות.

 

בהמשך נערכה היכרות של טלי עם חברי הוועדה: טלי סיפרה על ניסיונה המקצועי, הן בתפקידה במועצה המקומית אפרת, והן בתחום ההוראה וניהול בי"ס של נוער בסיכון. טלי סיפרה על היכרותה עם המסגרות, גנים, בי"ס יסודי ותיכון ועל שיחות ההיכרות שקיימה מאז כניסתה לתפקיד.

 

טלי עדכנה על הנעשה במסגרות השונות בתקופת הקורונה: בבי"ס יסודי מתקיימת חשיבה כל שבוע איך להשתפר בנושא הלמידה מרחוק. ילדים המתקשים לשתף פעולה עם הלמידה מרחוק נעשה מאמץ ממוקד בפנייה יזומה  להורים על מנת להתעניין קודם כל בשלומם ואח"כ לבחון יחד כיצד ניתן לסייע ולשלבם בלמידה. כמו כן, מתקיים מיפוי של נושא המחשוב בבתים, כדי לבדוק אם יש צורך לסייע בנושא ציוד הקצה, כדי שלכל הילדים תהיה אפשרות שווה להתחבר וללמוד במערכת למידה מרחוק. בי"ס ערוך לפתיחת הכיתות הרלוונטיות בשבוע הבא, הן בנושא הלוגיסטי והן בהגעה של כלל הצוות לביה"ס.

 

אריה ביקש לציין – אמנם ביה"ס ערוך למתווה משרד החינוך, אך לא בטוח שהממשלה תאשר אותו היום-מחר.

גם לזה נצטרך להתכונן.

 

לגבי בי"ס תיכון, טלי עדכנה כי גם בתיכון החינוך מיוחד חוזר ללמוד בשבוע הבא. בעין גדי היו מתורגלים בנושא למידה מרחוק, בחט"ב כבר מתורגלים בעבודה מקוונת, זאת לעומת הכיתות הגבוהות (י' עד י"ב) החוות קושי בנושא העבודה עם המחשב. גם כאן נערך מיפוי עם מנותקי קשר, ומטפלים בזה בשבוע הבא.  

לגבי צהרונים, ככל שזה נוגע לצהרונים שתחת תכנית "ניצנים" של משרד החינוך כרגע עוד לא נפתחים. לגבי צהרונים ביישובים, ככל שתהיינה התארגנויות בין משפחות זו התארגנות פרטית.

 

רביב – האם היישוב יכול להפעיל צהרון מצומצם לפי מספר ילדים של שלוש משפחות ? אריה – כן, כהתארגנות פרטית.

 

פרחית – מבקשת להוציא הודעת עדכון להורים והמשפחות, גם אם לא כל הפרטים ידועים.

 

התקיים דיון קצר וראשוני באשר ליכולת של הרשות לגבש מדיניות משלנו בנושא הלמידה מרחוק, במקום בו ההנחיות של משרד החינוך הן לא תמיד ברורות

 

טלי ציינה כי אכן, עם החזרה של תלמידי החינוך המיוחד, מתחילים להבין מה המשמעות של לחזור ללמוד מתקופה שבה לא לומדים בצורה שתלמידים הורגלו ללמוד בה.

 

דיון בנושא פנייה של הורים לפתיחת בי"ס יסודי ממלכתי-דתי (ממ"ד) במועצה

אריה – לאחר פנייה של הורים, אליה צורפה רשימת משפחות המתעניינות בנושא השנה הזו ובשנים הקרובות, בחנתי במלוא הרצינות את נושא פתיחת מסגרת ממ"ד במגילות. פנינו בעניין למחוז ירושלים של משרד החינוך, על מנת לבחון את הנושא. אחרי בחינת מספרי התלמידים יחד עם משרד החינוך, המספרים לא מאפשרים פתיחה של מסגרת כזו. בתוך 3 עד 5 שנים סביר להניח שניתן יהיה להקים מסגרת כזו, עם מספרים ריאלים. בתוך שנה וחצי עד שנתיים ניתן יהיה להעלות שוב את הנושא, עם מספרים מעודכנים, ולבחון שוב את הסוגייה.

כרגע האפשרויות שעומדות בפני תלמידים דתיים הם: ללמוד בבי"ס מגילות, או בבי"ס יסודי ממ"ד במצפה יריחו (תוך שיפור מערך ההסעות לשם). כמו כן, מי שיהיה מעוניין יוכל לנסות לקבל אפשרות לבקש  אישור ממשרד החינוך לחינוך ביתי (Home schooling), על פי הקריטריונים שנקבעו על ידי המשרד.

 

אפי – בי"ס מגילות צריך להישאר בי"ס ממלכתי כמו שהוא, עם ובלי קשר לפתיחה עתידית של בי"ס דתי בשנים הקרובות.

 

עמית – התושבים באבנת שמקדמים את יוזמה של הממ"ד די עומדים באוויר, כי לא קיבלו תשובה מהמועצה בנושא. לדברי האנשים ששוחחו עימה, היה ניתן להבין מדבריה של מנהלת מח' החינוך הקודמת שניתן יהיה להקים מסגרת כזו בשנה הקרובה. לדעתי אנחנו כמועצה יכולים לייצר בי"ס צומח כזה שיכול להוות מודל ודוגמא לחיקוי. ונושא נוסף – ילדים שנוסעים למצפה יריחו נגררים כשעה וחצי בהסעה כזו. זה לא הגיוני במרחק כזה.

 

סוזי – המציאות תקבע את מה שיהיה פה, לא אנחנו. כרגע זה המצב.

 

רביב – פתיחה של בי"ס צומח ממ"ד בתוך מגילות יש לו משמעות כלכלית וצריך יהיה להבין מהי.

 

רונן ציין כי לדעתו, אם וכאשר יקום בי"ס יסודי ממלכתי-דתי צומח אצלנו, הוא צריך להתקיים בשיתוף פעולה עם ביה"ס הממלכתי הקיים, שימשיך להיות כזה. חלק מהתלמידים יגורו באותם יישובים, או ייפגשו אחה"צ באותם חוגים. לא צריך לבנות חומות, זה בהחלט יכול להתקיים בשתי מסגרות שונות, עם "קיר במבוק" דמיוני שמאפשר אינטראקציה ביניהן.

 

עמית – בהחלט התלמידים האלה יוכלו למשל ללמוד לימודי ליבה יחד.

 

פרחית – אני רואה את המאמץ שנעשה בנושא השילוב בביה"ס. אני תומכת במה שאריה וסוזי ציינו. אני גם חושבת שהמסגרת העתידית צריכה להתקיים בקשר כזה או אחר עם בי"ס הממלכתי הקיים.

 

אריה – בסוף אנחנו מתייחסים לעובדות והמספרים. כרגע המסגרת לא יכולה להתקיים. אף אחד לא יכול היה להבטיח לא בשמי ולא בשם הרשות פתיחה של מסגרת כזו, מה גם שזו לא החלטה שלנו בלעדית. המסגרת העתידית, אם היא תקום, צריכה לשתף פעולה עם ביה"ס מגילות הממלכתי, הקיים. באשר לתלמידים שימשיכו לנסוע למצפה יריחו, ההתחייבתי לכך שמשך ההסעה יהיה סביר. בהחלט אין שום סיבה שילדים ייסעו למצפה יריחו בהסעה ארוכה מידי, ואני טיפלתי בזה ומקווה שמעכשיו זה יסתדר.

 

דיווח בסוגיית ניהול בי"ס יסודי מגילות בשנת הלימודים הבאה

אריה מעדכן כי מזה כמה זמן נבחנת הסוגייה הזו. התקיים שיח עם משרד החינוך, שהוא המעסיק הישיר של עובדי ההוראה ומנהלות ומנהלי מוסדות החינוך. הסוגייה נידונה לאור האפשרות לשלב את ביה"ס בתכנית "מישרים" של משרד החינוך, שתאפשר שדרוג רציני מאד לביה"ס, עם הרבה מאד משאבים כספים ושווי כסף, כגון ליווי פדגוגי, מרחבי למידה ועוד. כניסה לתכנית הזו מחייבת החלפת הנהלת בית הספר.

עקב כך, בעלי תפקידים הרלוונטיים במשרד חינוך שוחחו עם רחלה בעניין בימים האחרונים וגם אני שוחחתי איתה אחר כך. הדבר לצערי נעשה בחיפזון במשרד החינוך, וגם לנו נועד על השיחה עימה זמן קצר מאד לפני השיחה עצמה.

 

פרחית – האם הדרישה באה מאיתנו או ממשרד החינוך? האם תכנית מישרים תתקיים גם אם רחלה תישאר? מי אמורה להחליף אותה.

 

אריה מבהיר –משרד החינוך היה מוכן לאשר כניסה של ביה"ס לתכנית, לאור שיפור נדרש בהישגים האקדמיים של התלמידים, המשתקפים מתוך תוצאות מבחנים ארציים והם טעוני שיפור. משרד החינוך לא היה מאשר השקעה כה רבה של משאבים אם זה לא היה כך. התכנית הזו תאפשר לנו להמשיך את התהליך שהתחלנו עם "ערי חינוך" ולהוסיף עליו נדבכים נוספים. הובהר לי חד-משמעית על ידי משרד החינוך כי כניסה לתכנית הזו מחייבת כניסה של הנהלה חדשה לביה"ס.

שוחחתי עם רחלה לפחות פעמיים בימים האחרונים. שיתפתי עם רחלה פעולה ארבע שנים, יש לה זכויות רבות בקידום בית הספר בשנים שהיא ניהלה אותו, ואנו מעריכים זאת, אך הבהרתי שאני תומך בעמדתו של משרד החינוך והחשיבה על כך נעשתה בעצה אחת איתנו.

לגבי הנהלה חדשה, הדבר לא תלוי בנו, וזה נעשה אחרי מכרז של משרד החינוך.

לגבי מכתב שקיבלתי בנושא, שחתום על ידי הנהגה הורית של ביה"ס, אני בהחלט אגיב למכתב זה.

 

עמית וסוזי  -  איך זה יכול להיות שהדבר נודע להורים בביה"ס ולא לנו, לחברי וועדת חינוך, לפני כן.

 

 

אפי – אני רוצה לציין כי לדעתי בכל ארגון, אחרי אי אילו שנים שאדם מנהל מערכת, זכותו של הארגון למנות אדם חדש, שיבוא עם רעיונות אחרים, חדשים ועם רוח חדשה למערכת. אני סומך על הגורמים המקצועיים אשר בחנו את ההישגים האקדמיים של התלמידים, ואם וכאשר תכנית "מישרים" יכולים לסייע לנו לקדם את ביה"ס, אז אני תומך בכך.

 

רונן הזכיר כי, תמצית תפקידה של הוועדה היא לגבש המלצות באשר למדיניות החינוכית של המועצה בפני ראש הרשות והמליאה. הגורמים המקצועיים, ובראשם מנהלת מח' החינוך וראש הרשות, הם אלה שמנהלים את המערכת ביום-יום, ואמונים על תפעולה. החלפה אפשרית של מנהלת מוסד חינוכי, חשובה ככל שתהיה, לא נידונה ולא יכולה להיות נדונה בשולחן זה.  יחד עם זאת, בגלל שאי אפשר לזלזל בחשיבות העניין, ראינו לנכון שראש הרשות ייתן דיווח והדבר יירשם בסיכומי הוועדה המופצים לציבור.

באשר לסוגייה עצמה – אני סומך על ראש המועצה ותומך בתהליך, כפי שהוא נוהל מול משרד החינוך: בחודשים האחרונים למדנו על הצורך לייצר חדשנות חינוכית בביה"ס, ואם לכך מצטרפים שיפור בהישגים האקדמיים, כל זאת באמצעות תכנית שמעטים זוכים לה (בתקופה בה יכולתנו להשקיע ממקורות עצמיים מוגבלת), אז נדמה לי שהדבר מדבר בעד עצמו. אני לא מזלזל בחשיבותו של המהלך, אך גם אני חושב לכל אדם יש תחליף. כידוע לכם, אני פעיל הרבה שנים בצוותי הורים בבתי הספר, ואת פעילותי בבי"ס מגילות התחלתי בשנה האחרונה בה דקלה אורן (המנהלת הקודמת) ניהלה אותו, אז היא יצאה לשנת שבתון ולא שבה לנהל את ביה"ס ורחלה החליפה אותה, תחילה כממלאת מקום ואח"כ כמינוי קבוע. שום דבר לא קרה וביה"ס המשיך לתפקד כראוי.

 

רביב – אני מבקש, על מנת שנהיה מעודכנים בנעשה בביה"ס, ולא נהיה מופתעים בנושא ההישגים, שנקיים במסגרת וועדת חינוך אחת לשנה מפגש עם דיווח על תפקוד והישגי בית הספר, הן יסודי והן תיכון.  

 

אריה ורונן  - מקובל.

 

לגבי נושא המשך תהליך העבודה עם "ערי חינוך" – לאור התמשכות הדיון סוכם לדחות את הסוגייה למפגש הבא.  דחיה זו תאפשר לנו לאסוף נתונים נוספים שיוצגו לחברי הוועדה ולהקדיש לכך זמן נוסף לדיון.

 

העתקים:

חברי הוועדה

חברי מליאה

מנהלי קהילות

מנהלי בתי ספר

מזכירויות היישובים

האחריות הינה של המבקר בלבד, והמועצה אינה אחראית בכל צורה שהיא לטיב ו/או לתוכן האתר והאמור באתר הינו בגדר המלצה בלבד

עיצוב: Ronnie Baruch | תכנות: tq.soft